Hyppää sisältöön

Nuoret kulttuurimme kommentaattoreina – päiväkirjoja Matti Klingen hengessä

Hei opettajat! 

Haluaisitteko ensi lukuvuonna koittaa päiväkirjaa yhteisöllisenä oppimismenetelmänä? Kulttuuriperintökasvatuksen seura tarjoaa aiheesta koulutusta opettajille ja työpajoja opiskelijoille! Olemme saaneet Niilo Helanderin säätiöltä rahoituksen Matti Klingen henkistä perintöä kunnioittavalle Euroopan yhteisen kulttuuriperinnön hankkeelle Kulttuurista. Nuorisopuheenvuoroja., jossa haluamme päästää nuoret ääneen oman aikansa kommentaattoreina.

Kulttuurista. Nuorisopuheenvuoroja -hankkeessa otamme mukaan erilaisista kouluista eri puolilta Suomea kaksi opetusryhmää, jotka haluavat pohtia noin kuukauden ajan omasta näkökulmastaan aikakauttamme ja sen taustoja: ilmiöitä, poliittista ilmapiiriä ja kulttuurisia trendejä sekä omaa kulttuuriperintöään.

Ohjeistamme opettajat ja oppilaat työskentelemään päiväkirjojen parissa. Päiväkirjoja oppilaat voivat toteuttaa yksin tai dialogisesti, monimediaisesti eri some-alustoilla tai perinteisesti kirjoittaen. Hankkeen lopussa päiväkirjoja pitäneet oppilaat kohtaavat sekä kertovat päiväkirjatöistään, havainnoistaan ja oivalluksistaan.

Päiväkirjat tarjoavat oppilaille ja opettajille mahdollisuuden tunnistaa ja nimetä itselle tärkeitä teemoja, tutkia eurooppalaista kulttuuriperintöä, ymmärtää sen ulottuvuuksia ja merkityksiä sekä jakaa sitä toisten nuorten ja opettajien kanssa. Päiväkirjatyö sopii oivallisesti esimerkiksi yhteiskuntaopin, äidinkielen, elämänkatsomustiedon ja historian opetussuunnitelmien mukaisiin oppimistavoitteisiin. Hanketta voidaan myös räätälöidä vastaamaan opettajan ja opintokokonaisuuden tarpeita. Nähkää meidät käytettävänä resurssina!

1. Osallistuvat opettajat koulututetaan päiväkirjatyöpajojen pitämiseen (osana opiskelijatyöpajoja).

2. Kulttuuriperintökasvatuksen seura järjestää osallistuville ryhmille eurooppalaisen kulttuuriperinnön ja Matti Klingen henkistä perintöä avaavat työpajat kouluilla. Työpajoissa pohditaan eurooppalaisuutta ja päiväkirjojen merkitystä erilaisissa konteksteissa sekä ohjeistetaan jatkotyöskentelyyn.

3. Kuukauden päiväkirjatyöskentelyn puolivälissä pidetään jatkotyöpaja, jossa esitellään ja pohditaan jo luotuja päiväkirjamerkintöjä oman ryhmän kesken.

4. Viimeisenä järjestetään projektista eniten innostuneille oppilaille yhteinen tilaisuus, jossa juhlistetaan valmistuneita päiväkirjoja ja pohditaan niiden merkityksiä 

Mikäli sinua kiinnostaisi jonkun ryhmäsi kanssa lähteä hankkeeseen mukaan ja tarjota oppilaille tilaa pohtia ympäröivää yhteiskuntaa ja kulttuuria omakohtaisesti ja toisiltaan oppien, vastaa meille tähän formsiin, ja palaamme asiaan elokuussa. Nautinnollisia ja hyvin ansaittuja kesälaitumia kaikille opettajille!

”Kaiken keskellä pitää uskoa, että pärjäämme myöskin vaikeina päivinä.

Pitää uskoa, että toisella puolella on ranta ja sinne voidaan pyrkiä ja päästä.”

– Matti Klinge