Hyppää sisältöön

Kulttuuriperintöni-portfolio: Nuoret ääneen kulttuuriperinnön määrittelyssä

Kulttuuriperintö ei ole vain asiantuntijoiden arvostamia menneisyyden reliikkejä ja juhlapyhiä – se on elävä osa jokapäiväistä elämäämme ja kaikkien itsensä määriteltävissä. Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura toteutti keväällä 2024 Operaatio Pirkanmaan puitteissa innovatiivisen pilottihankkeen: Kulttuuriperintöni-lukiokurssin, joka tarjosi Tampereen lukio-opiskelijoille mahdollisuuden pohtia omaa suhdettaan paikalliseen kulttuuriperintöön. Kurssin ytimessä oli Kulttuuriperintöni-portfolio, joka mahdollisti nuorten aktiivisen toimijuuden ja nosti esiin heidän näkökulmansa kulttuuriperinnöstä.

Tässä blogipostauksessa käymme läpi hankkeen keskeiset oppimiset, onnistumiset ja kehityskohteet sekä pohdimme, miksi tällainen kurssi on tärkeä osa kulttuuriperintökasvatusta.

Mikä on Kulttuuriperintöni-kurssi?

Kulttuuriperintöni-kurssi on soveltava lukiokurssi, joka tarjoaa nuorille työkalut pohtia ja arvioida omaa suhdettaan kulttuuriperintöön. Kurssin ydin on Kulttuuriperintöni-portfolio, jossa opiskelijat kokoavat tehtäviä, jotka kattavat laajan kirjon kulttuuriperinnön osa-alueita. Portfolio mahdollistaa monipuolisen ilmaisun: tehtäviin voi vastata esimerkiksi videokollaasilla, sarjakuvilla, esseillä tai muilla opiskelijalle mielekkäillä tavoilla.

Kurssia kehitettiin Opetushallituksen lukiodiplomin kehittämisestä vastaavan Mikko Hartikaisen ja Aalto-yliopiston Piritta Malisen, kuvataidekasvatuksen ja näyttelypedagogiikan lehtorin, avulla. Ohjeet portfolion tehtäviin laadittiin monialaisesti hyödyntäen äidinkielen, historian, kuvataiteen, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden ja terveystiedon opettajien osaamista.

Miksi Kulttuuriperintöni-kurssi on tärkeä?

Kulttuuriperintö on usein nähty asiantuntijoiden määrittelemänä käsitteenä, mutta Kulttuuriperintöni-kurssi kääntää tämän paradigman ylösalaisin. Kurssi tarjoaa nuorille mahdollisuuden tulla kulttuuriperinnön määrittelijöiksi, arvottajiksi ja asiantuntijoiksi. Tämä lähestymistapa vahvistaa nuorten kulttuurista identiteettiä, paikallisuuden tunnetta ja yhteisöllisyyttä. Lisäksi se edistää vastuullisuutta kestävästä tulevaisuudesta.

Kurssi on erityisen ajankohtainen, sillä se noudattaa opetussuunnitelmaa ja tukee Suomen kulttuuriperintöstrategian tavoitteita. Se tarjoaa opettajille ja kouluille konkreettisen työkalun kulttuuriperinnön opetuksen kehittämiseen.

Hankkeen keskeiset onnistumiset

1. Monipuoliset tehtävänannot

Portfolion tehtävänannot olivat laaja-alaisia ja kattivat kulttuuriperinnön eri ulottuvuudet. Ne tukivat monialaista oppimista ja kehittivät opiskelijoiden ajattelu- ja ilmaisutaitoja. Opiskelijat pitivät tehtäviä vaihtelevina ja mielekkäinä, ja he raportoivat käyttäneensä portfolion kokoamiseen enemmän aikaa kuin yleensä lukiokurssin suorittamiseen.

2. Nuorten aktiivinen toimijuus

Kurssi onnistui nostamaan nuoret kulttuuriperinnön määrittelijöiksi. Opiskelijat kertoivat, että portfolion tekeminen vahvisti heidän yhteyttään kotipaikkaansa ja kulttuuriperintöönsä. Eräs opiskelija totesi:
”Kulttuuriperintöportfolion tekeminen on vahvistanut paikallista identiteettiäni tamperelaisena, mutta myös identiteettiäni suomalaisena sekä oman sukuni jäsenenä.”

3. Opettajien työmäärä pysyi kohtuullisena

Opettajat pitivät kurssin toteutusta helppona ja työmäärän kohtuullisena. Tämä on tärkeää, jotta lukiot ovat halukkaita tarjoamaan kurssia laajemmin.

Kehityskohteet ja tulevaisuuden näkymät

Pilottihankkeen palaute nosti esiin myös kehityskohtia. Sekä opiskelijat että opettajat toivoivat kurssiin lisää teoriataustoitusta, erityisesti kulttuuriympäristöön liittyvää tietoa. Tulevissa versioissa kurssia kehitetään juuri tämän osa-alueen osalta.

Kurssin joustavuus ja monipuolisuus tekevät siitä sopivan erilaisille oppijoille. Se tarjoaa onnistumisen kokemuksia historiasta kiinnostuneille, mutta motivoi myös sellaisia, jotka eivät historiaoppiaineesta syty.

Kulttuuriperintöni-kurssi: Tulevaisuuden työkalu kulttuuriperintökasvatukseen

Kulttuuriperintöni-kurssi on enemmän kuin pelkkä lukiokurssi – se on työkalu, joka auttaa nuoria ymmärtämään ja arvostamaan omaa kulttuuriperintöään. Se tarjoaa opettajille ja kouluille konkreettisen välineen kulttuuriperinnön opetuksen kehittämiseen ja nuorten osallisuuden edistämiseen.

Pilottihankkeen menestys on lupaava, ja kurssia kehitetään edelleen, jotta se voitaisiin tarjota laajemmin lukioissa ympäri Suomen. Tulevaisuudessa Kulttuuriperintöni-kurssi voi olla avainasemassa kulttuuriperinnön opetuksen uudistamisessa ja nuorten kulttuurisen identiteetin sekä paikallisuuteen kytkeytymisen vahvistamisessa.

Jos haluat tutustua portfolion tehtäviin, löydät ohjeet täältä: https://kulttuurinvuosikello2.fi/kulttuuriperintoniportfolio/

Haluatteko tarjota Kulttuuriperintöni-kurssia lukionne soveltavana kurssina ja kaipaatte lisätietoa? Ottakaa yhteyttä julia.uusoksa@kulttuuriperintokasvatus.fi ja lähtekää mukaan kehittämään kulttuuriperinnön opetusta ja antamaan nuorille ääni kulttuuriperinnön määrittelyssä!