Saimme idean kymmenestä kulttuuriperintökasvatusta käsittelevästä bloggauksesta, joissa aiheeseen syvällisesti perehtynyt asiantuntija kommentoi tekoälyn ideoimia ja tuottamia tekstejä. Neljänteen bloggaukseen saimme mukaan käytännön mediakasvatustyötä edistävän ja kaikenikäisten omaa audiovisuaalista kulttuuria tukevan Mediametka ry:n toiminnanjohtajan Jenni Kosken.
Kulttuuriperintö ja digitaalinen opetus: Näin otat käyttöön digitaaliset resurssit
Kulttuuriperintöopetus on siirtynyt vauhdilla digiaikaan, ja opettajilla on käytössään lukuisia resursseja ja työkaluja, joiden avulla oppilaat voivat sukeltaa historian, taiteen ja perinteen rikkaaseen maailmaan. Tässä artikkelissa esittelemme vinkkejä ja resursseja, joiden avulla voit hyödyntää digitaalisia työkaluja kulttuuriperintöopetuksessa.
Top 5 digitaalista työkalua kulttuuriperintöopetukseen
- Virtuaalimuseot ja -näyttelyt: Monet museot ja kulttuurilaitokset tarjoavat virtuaalikierroksia ja online-näyttelyitä, jotka tuovat maailman kulttuuriperintökohteet luokkahuoneeseen.
- Digitaalinen oppimateriaali: Hyödynnä opetusmateriaaleja, jotka ovat saatavilla verkossa, kuten videoita, artikkeleita ja interaktiivisia tehtäviä.
- Sosiaalinen media ja blogit: Seuraa kulttuuriperintöalan toimijoita sosiaalisessa mediassa ja lue heidän blogejaan saadaksesi ajankohtaista tietoa ja inspiraatiota opetukseen.
- Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR): Hyödynnä VR- ja AR-sovelluksia luodaksesi immersiivisiä oppimiskokemuksia, jotka vievät oppilaat ajassa taaksepäin tai tuovat historiallisen ympäristön eloon.
- Digitaalinen kartoitus ja paikkatietopalvelut: Käytä digitaalisia karttoja ja paikkatietopalveluita tutustuaksesi historiallisten tapahtumien ja paikkojen sijainteihin ja kehitykseen.
Vinkkejä digitaalisten resurssien hyödyntämiseen opetuksessa
- Interaktiiviset oppitunnit: Suunnittele oppitunteja, joissa oppilaat voivat tutkia digitaalista sisältöä ja osallistua keskusteluun sekä analysointiin.
- Projektityöt ja esitelmät: Anna oppilaille tehtäväksi luoda omia projekteja ja esitelmiä digitaalisista resursseista, jolloin he oppivat tutkimaan ja esittämään tietoa.
- Yhteistyö ja verkostoituminen: Kannusta oppilaita jakamaan havaintojaan ja keskustelemaan muiden koulujen ja asiantuntijoiden kanssa, esimerkiksi verkkoseminaarien ja yhteisprojektien kautta.
Lopuksi
Digitaalisten resurssien käyttö kulttuuriperintöopetuksessa tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia tehdä oppimisesta kiehtovaa ja merkityksellistä. Hyödynnä näitä vinkkejä ja työkaluja, ja vie oppilaasi unohtumattomalle matkalle menneisyyteen ja kulttuurien rikkaaseen maailmaan.
Toivottavasti tämä auttaa teitä saavuttamaan tavoitteet ja tarjoamaan opettajille ja kulttuuriperintöalan ihmisille arvokasta sisältöä. Jos tarvitset lisätietoja tai muutoksia, kerro rohkeasti!
Asiantuntija kommentoi:
Kulttuuriperintökasvatus on tärkeää sivistystyötä, jota Suomessa on tehty suomalaisesta kansallisesta heräämisestä lähtien. Valitettavasti tekoälyn tuottama teksti ei tunnista suomalaisen kulttuuriperintökasvatuksen historiaa ja nykykontekstia, vaan ohjeistaa toimimaan digimaailmassa riippumatta siitä, mikä olisi pedagogisesti luontevaa. Annetut vinkit ovat jo sellaisia, joita ammattilaiset hyödyntävät työssään.
Teksti vaatisi mielestäni alkuun johdannon siitä, miksi kulttuuriperintökasvatus ja -opetus ovat tärkeitä juuri Suomessa, jossa monikulttuurisuus on monen lapsen ja nuoren nykyarkea. Sellaisenaan kulttuuriperintökasvatus on monille vierasta, vaikka formaalissa opetuksessa sitä hyödynnetään. Kulttuuri on kaikkialla ympärillämme, ja olemme kytköksissä oman historiamme kautta tähän päivään ja tulevaisuuteen, mikä antaa turvaa oman identiteetin kehittymiselle ja oman yhteisön elinvoimaisuudelle. Suomalaisuus tänään on erilaista kuin suomalaisuus sata vuotta sitten. Monet nuoret eivät tästä huolimatta ymmärrä aihepiirin merkitystä omassa elämässä, tai koe sitä relevantiksi, mikä selvisi myös työpaikkamme sisäisissä keskusteluissa. Lapsille ja nuorille omakohtaisuus ja oman kulttuurin ymmärtäminen ovat hyviä lähtökohtia omaan kulttuuriin kytkeytymiseen, sen arvostamiseen ja ylläpitämiseen, mikä puolestaan motivoi oppimaan, arvostamaan ja kunnioittamaan niin samanlaisuutta kuin myös erilaisuutta!
Artikkeli on itsessään aika suppea yleismuotoinen artikkeli, kokisin, että se vaatisi lisää tutkimuksellista aineistoa, asiantuntijoiden ääntä sekä käytännön esimerkkejä. Esimerkiksi digitaalisten resurssien mahdollisuuksia tulisi täsmentää käytännön esimerkein erilaisista pedagogisista metodeista kuin myös käytettävissä olevista digitaalisista sovelluksista, laitteista ja pedagogisesta teknisestä osaamisesta, jotta havainnollistettaisiin opetettavaa asiaa niille, jotka eivät jo ole asiantuntijoita. Vinkit digitaalisten resurssien hyödyntämiseen jäävät ympäripyöreiksi ja halutessaan niitä voisi syventää tarjoamalla pedagogisesti tarkoituksenmukaisesti koottuja oppituntisuunnitelmia.
Mediametka käyttää tekoälyä asiantuntijoiden työvälineenä mm. analysoimaan aineistoja ja koostamaan dataa, jota työssämme tarvitsemme. On hyvä huomata, että tekoäly tekee myös valtavasti virheitä, joten sen vuoksi on tärkeää, että asiantuntija tarkistaa aineiston ennen sen käyttöä tai julkaisua. Myös tekoälyn tuottama teksti on kolkkoa, siitä puuttuu ihmisen luovuus ja oivaltavuus sekä syvällisen pohdinnan tuoma resonaatio. Tarvitsemme nyt ja tulevaisuudessa edelleen ihmisiä asiantuntijoiksi kehittämään sivistystä ja kulttuurista ymmärrystä.
Jenni Koski on Mediametka ry:n toiminnanjohtaja, jonka tehtävänä on kehittää Mediametkan asemaa audiovisuaalisen mediakulttuurin ja -kasvatuksen asiantuntijaorganisaationa. Mediametkan vahvaan arvomaailmaan pedagogisessa työssä kuuluu ihmisyyden moninaisuuden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden huomioonottaminen sekä aktiivinen kotimainen ja kansainvälisen toimijuus, joka mahdollistaa laajaa muutosvoimaista dialogisuutta alalle. Luotettuna kumppanina Mediametka tunnetaan laajasta ja monialaisesta asiantuntemuksestaan sekä asiantuntijaverkostoista, ja Mediametka toiminnallaan mahdollistaa erityisiä kohtaamisia, hyvinvointia ja kaikenikäistä oppimista ja toimijuutta mediakulttuurin parissa.
Kuva on luotu tekoälyllä promptilla “Tuota digitaalitaidekuva mediakasvattajasta, joka tekee käytännön mediakasvatustyötä ja tukee kaiken ikäisten oman audiovisuaalisen kulttuurin luomista”.
AI vai asiantuntija 3/10 – AI vai asiantuntija 5/10