Hyppää sisältöön

Kulttuuriperintöä ja pedagogiikkaa -koulutuskokonaisuus

Kulttuuriperintökasvatuksen seuran lukuvuoden 2024-2025 opetushallituksen rahoittamissa ja osallistujille maksuttomissa opettajien Kulttuuriperintöä ja pedagogiikkaa -täydennyskoulutuksissa syvennytään kulttuuriperinnön eri ulottuvuuksiin erilaisin pedagogisin menetelmin. 

Koulutuskokonaisuus koostuu viidestä eriaiheisesta koulutuspäivästä, joista suurin osa järjestetään saavutettavuuskysynnän vuoksi etäkoulutuksina. Voit valita ilmoittautuvasi joko yhteen tai kaikkiin koulutuspäiviin riippuen siitä, missä koet tarvitsevasi lisää oppia, ideoita tai innostusta. Voit myös osallistua koulutuspäivistä vain juuri sinua kiinnostaviin ja hyödyttäviin sisältöihin. Kaikki koulutusosiot sisältävät monipuolisesti luennointia, keskusteluja erilaisissa kokoonpanoissa ja konkreettisten, eri-ikäisille oppilaille sovellettavien tehtävien ja toimintamallien esittelyjä. 

Tässä koulutuskokonaisuudessa omien alojensa huolella valitut asiantuntijat johdattelevat sinut kulttuuriperinnön eri ulottuvuuksien syvään päätyyn. Koulutuskokonaisuus tarjoaa pohjan toimia asiantuntevana kulttuuriperintökasvattajana oppiainerajat ylittäen! 

To 28.11.2024 klo 12-16 Elävä perintö – kulttuurisesti ja sosiaalisesti kestävä kasvatus ETÄ

Elävä perintö on läsnä kaikkialla elämässämme. Elävän perinnön koulutuksessa tutustutaan elävästä perinnöstä kehiteltyihin voimauttaviin oppimateriaaleihin, kestävän kehityksen kasvatuksen eri ulottuvuuksiin sekä vastikään Euroopan kulttuuriperintötunnuksen saaneesta elävästä eepoksestamme Kalevalasta luotuihin oppimateriaaleihin.

Soveltuvuus: Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajat – Erityisesti soveltuu luokanopettajille sekä UE, ET, AI, HI, YH, GE, LI, KU, KS, MU, KO -aineenopettajille

1200-1300 Museoviraston Leena Marsio ja Kulttuuriperintökasvatuksen seuran Ira Vihreälehto johdattelevat elävän perinnön eri ulottuvuuksiin Elävän perinnön wikilistan kautta ja esittelevät erilaisia pedagogisia työkaluja, kuten Elävän perinnön kortit ja Perintöhyrrän.

1300-1400 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kati Mikkola esittelee Kalevala – elävä eepos -kulttuuriperintötunnuksen ja Kalevala-aiheisia oppimateriaaleja. 

1430-1515 Kulttuuriperintökasvatuksen seuran Julia Uusoksa esittelee kestävän kehityksen kulttuurista ja sosiaalista ulottuvuutta ja kuinka ne jäävät usein ekologisesti kestävän kehityksen puheen varjoon. Tarjolla on konkreettisia työkaluja ja toimintamalleja kulttuurisesti ja sosiaalisesti vastuullisen kehityksen edistämiseen. 

1515-1600 Koulutuksessa esitellään kulttuurista kestävyyttä edistävä työpajaidea “Voiman paikka”, jossa oppilaita ohjataan miettimään itselleen tärkeitä kulttuuriympäristöjä, jotka antavat heille voimaa.

Ma 3.2.2025 klo 12-16 Aineellinen perintö – object based learning ETÄ

Onko teiltä purettu koulu alta? Mitä mieltä olet uusimpien villitysten mukaisista oppimisympäristöistä? Aineellisen perinnön koulutuksessa pohdiskelemme pysyvyyttä ja muutosta aineellisessa ympäristössämme, esittelemme maailmanperintökohteisiin liittyviä oppimateriaaleja sekä työkaluja, joilla oppia esineistä paljon sellaista, mitä ei heti tulisi ajatelleeksi. 

Soveltuvuus: Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajat – Erityisesti soveltuu luokanopettajille sekä UE, ET, AI, HI, YH, GE, KU, KS, MU -aineenopettajille

1200-1300 Johdatus aineellisen perinnön ulottuvuuksiin Kulttuuriperintökasvatuksen seuran Julia Uusoksan johdolla. “Purkamatta paras, korjaamalla kaunis” – kuinka meidän tulee uudelleenajatella arvojamme, jos haluamme vastuullisesti edistää kestävää tulevaisuutta. 

1300-1400 Esittelyssä: Unescon maailmanperintökohteista tuotettuja valmiita oppimateriaaleja. 

1430-1515 ”Adoptoitaisiinko oppilaiden kanssa monumentti?”: Pirkanmaan maakuntamuseon Adoptoi Monumentti -hankkeen Kreetta Lesell esittelee toimintamallia ulkona oppimisen ja historiallisen perintömme ylläpitämisen yhdistämiseen.

1515-1600 Kulttuuriperintökasvatuksen seuran Julia Uusoksa esittelee pedagogisia työkaluja Object Based Learningin toteuttamiseen.

Ti 4.3.2025 klo 12-16 Digitaalinen perintö – arkistopedagogiikka ja digioppiminen LÄHI HKI Keskustakirjasto Oodin Kuutio-tila

Oodista virtuaalitodellisuuteen! Digitaalisen perinnön koulutuksessa harjoittelemme ihan käsi kädessä tekoälyn käyttöä, esittelemme tiedonkäsittelytaitoja kehittävän työkalun ja sukellamme yhdessä virtuaalimaailmoihin. 

Soveltuvuus: Perusopetuksen yläluokkien ja toisen asteen opettajat – Erityisesti soveltuu UE, ET, AI, HI, YH, GE, KU, KS -aineenopettajille

1200-1300  “Radiosta tekoälyyn – Yleiskatsaus digitaalisen perinnön pedagogiikkaan” ja pintaraapaisu opettajan tekoälytaitoihin Kulttuuriperintökasvatuksen seuran Julia Uusoksan johdolla.

1300-1400 Kulttuuriperintökasvatuksen seuran Julia Uusoksa esittelee Kansallisarkiston ja Maailman muisti -ohjelman kanssa yhteistyössä tuotettua “Mitä meistä jää?” -arkistopedagogista työkalua tiedonkäsittelytaitojen kehittämiseen.

1430-1600 XR-museon Minna Vähäsalo esittelee virtuaalimuseon kehittämistä ja erilaisia kouluille suunnattuja palveluja ja oppimateriaaleja. VR-lasit ja virtuaalimaailmat opetuksen tukena.

To 3.4.2025 klo 12-16 Vaikea perintö – rauhankasvatus ja dialogitaidot ETÄ

Polarisoituvassa maailmassa kaipaamme dialogitaitoja ja rauhaa! Vaikean perinnön koulutuksessa syvennytään vähemmistöjemme kokemuksiin, sensitiivisiin tapoihin opettaa sodasta ja rauhasta sekä pohditaan, miksi meillä ei ole yhteistä etiikkaa.

Soveltuvuus: Perusopetuksen ja toisen asteen opettajat – Erityisesti soveltuu luokanopettajille ja UE, ET, AI, HI, YH, GE -aineenopettajille

1200-1230 “Ei pelkkää ylevää ja kaunista – kulttuuriperintömme kurjemmat puolet” Johdatus aiheeseen Kulttuuriperintökasvatuksen Julia Uusoksan johdolla.

1230-1400 Suomen eri vähemmistöjen edustajia esittelee vähemmistöryhmiensä historiaa ja ajankohtaisia näkökulmia. Tarjolla vähemmistöjen itsensä kuratoimia tekstejä, joita voi soveltaa oppilaiden kanssa empatiaa kehittävässä draamatyöskentelyssä koulutuksessa tarjottavien käytännön ohjeiden mukaan.

1430-1515 Sodan ja rauhankeskus Muistin Mikko Siitonen esittelee museon toimintaa, oppimateriaaleja sekä vaikeiden asioiden käsittelyä sensitiivisesti ja oppilaille soveltuvalla tavalla.

1515-1600 Vuoden 2024 oppikirjailija, filosofian tohtori Eenariina Hämäläinen esittelee koulutus-ja katsomuspolitiikan historiaa, erityisesti kysymystä siitä, pitäisikö etiikkaa opettaa uskonnon yhteydessä vai kaikille oppilaille yhdessä tunnustuskunnasta riippumatta. 

Ti 6.5.2025 klo 12-16 Kulttuuriympäristöt ja metsäsuhteemme – ulkona oppiminen ETÄ

Mikä on sinulle rakkain mielenmaisema? Kulttuuriympäristöjen koulutuksessa pohdimme suomalaista ympäristö- ja metsäsuhdetta sekä harjoittelemme maisemalukutaidon aakkosia. Esittelyssä ovat myös erilaiset ulkonaoppimisharjoitukset, koska liikkuminen ja raikas ilma kesken koulupäivien on tutkitusti hyvä juttu!

Soveltuvuus: Perusopetuksen ja toisen asteen opettajat – Erityisesti soveltuu luokanopettajille ja UE, ET, HI, GE, LI, KU -aineenopettajille

1200-1300 Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran Julia Uusoksa johdattelee kulttuuriympäristöjen käsitteeseen.

1300-1400 Turun yliopiston tutkija Laura Puolamäki esittelee maisemalukutaidon aakkoset.

1430-1600 Kulttuuriperintökasvatuksen seuran Julia Uusoksa esittelee erilaisia kulttuuriympäristöihin tutustuttavia pedagogisia harjoituksia, joita voi räätälöidä eri oppiaineisiin sopivaksi:

Mennyt – nykyisyys – tulevaisuus -kävely (tehdään osana koulutusta)

Maiseman muistilista (tehdään osana koulutusta)

+muiden harjoitusten esittelyjä ajan salliessa

Ilmoittautuminen yhteen tai useampaan koulutukseen Formsissa

Lähetämme sähköpostitse lisätietoja koulutuksiin ilmoittautuneille lähempänä jokaista koulutusajankohtaa.

Lisätiedot erityisasiantuntija Julia Uusoksalta: julia.uusoksa@kulttuuriperintokasvatus.fi